“1960 Bildirileri”

“1960 Bildirileri”

Gelecek Artık Eskisi Gibi Değil” başlıklı İkinci İstanbul Tasarım Bienali çerçevesine dahil edilen etkinliklerden “Şu anda gelecek nedir?” sorusunu manifestolar üzerinden yeniden düşünmeye yaptığı çağrının bir uzantısı olarak SALTGALATA oditoryumda Esra Akcan’ın moderatörlüğünde Cengiz Bektaş, Ersen Gürsel ve Uğur Tanyeli ile birlikte sahneledikleri “1960 Bildirileri” başlıklı canlı söyleşi denemesi, beklentilerin uzağında, kekremsi bir tatsızlık bıraktı demek mümkün. Başlığındaki “60’lar”ı iki darbe arası 60-80’ler içeriğinde toplayan Akcan’ın panelistlere önceden ilettiği 6 sorunun söyleşisi olarak planlanan panel için seçilen “casting”in buna imkan vermediği söylenebilir. Kabaca, “egemen olağan kurgulara karşı talepkar gelecek kurguları” olarak ifade edilen manifestoların, daha giriş cümlelerinde Türkiye için uyumsuz ve yersiz bir kavram alanı olduğuna işaret edilmesiyle birlikte sorunsallaştırma çerçevesi belirginleştirilmeyince söyleşinin zamansal niceliği, niteliksel bir süreye dönüşmesine ket vurdu.

Cengiz Bektaş ve Ersen Gürsel söz konusu dönem içindeki kendi gelecek tasavvur ve tasarruflarını birer manifesto olarak önerirlerken, Uğur Tanyeli’nin manifesto tanımı ve kullanımı döneme dair bir tarihsel okuma önerisi içeriyordu. Uğur Tanyeli’nin Türkiye’deki manifesto yokluğu ve manifester bildiri bolluğuna dair mimarların meslek alanı içinden değil “statecraft” olarak adlandırılan “kamu otoritesi ya da devlet merkezli” ehlileştirici, terbiye edici dile endeksli arzunun yoğunluğu vurgusu ve dönemin manifestolardan çok manifester tavırlar üzerinden ancak izlenebileceği değerlendirmesi söyleşinin diğer aktörleri açısından tartışmaya değer teşkil etmeyince konuşmacıların kendi söylemek istediklerini zaman zaman tahammül sınırlarını zorlayacak kişisel hatırat aktarımına yaklaştırmasıyla sonuçlandı.

Söyleşinin sonunda izleyicilere söz verildiğinde Ayda Arel’in kısa ve sert yorumu durumu özetler nitelikteydi: “Tam iki buçuk saat süren bu konuşmalar boyunca sadece Uğur Tanyeli “manifesto” kelimesinin düşünsel ve kavramsal hakkını vererek konuştu.”

Yazar

7 Ocak 1972 İstanbul doğumlu. Sırasıyla, 1990-1995 yılları arasında Dokuz Eylül Üniversitesi'nde mimarlık lisans, 1995-1998 yılları arasında Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nde yüksek lisans, 2007-2013 yılları arasında Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Tarihi ve Kuramı Programı'nda doktora eğitimini tamamladı. Tarih ve kuram odaklı düşünme ve yazma denemelerini farklı zeminlerde sürdürüyor.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir